Ljubav nije na selu nego u klaonici
Mađarski kandidat za Oscara spektakularan je povratak redateljice Ildiko Enyedi na vrh europske kinematografske karte nakon 18 godina pauze u niši igranog filma
Oni koji riskiraju, profitiraju. No nije često slučaj da profitiraju oni koji se usude drukčije, djeluju u potpunom skladu sa svojom vizijom te sjaje apsolutnom autentičnošću. To je pošlo za rukom samozatajnoj mađarskoj redateljici Ildiko Enyedi koja se nakon dugih 18 godina pauze, koju je uglavnom provela u TV-vodama, prije svega radeći na mađarskoj verziji serije Na terapiji, u nišu dugometražnog igranog filma vratila na velika vrata. Nekoć se aktivno bavila konceptualnom umjetnošću, a njen film Moje 20. stoljeće izabran je za jedan od najboljih mađarskih filmova svih vremena.
Trijumf njenog novog filma, tragikomedije Tijelo i duša, na lanjskom Berlinaleu uistinu je izuzetan i po mišljenju kritičarske svite bez sumnje zaslužen. Ne samo da se, u uvijek moćnoj konkurenciji, okitila najvažnijom nagradom festivala, Zlatnim medvjedom za najbolji igrani film, već je na nagradni konto upisala i nagradu FIPRESCI žirija, nagradu Ekumenskog žirija, a unatoč jednom nimalo uobičajenom filmu koji se na prvu doima da nije za svačiji ukus, nagradili su je i čitatelji Berliner Morgenposta. Stoga ne čudi ni da se, kao ultimativni mađarski kandidat za Oscara, sprema za utrku za zlatnog kipića u kategoriji igranog filma za najbolji film na stranom jeziku, gdje se već po renomiranim 'kladionicama' etiketira kao i favorit.
Zaleđeno jezerce, šuma pod snježnim pokrivačem, zimska idila, nježni dah prirode, jelen i 'jelenica' promatraju se iz daljine. Bučna klaonica, užeglo ljeto, sterilna rutina, hladnokrvno ubijanje životinja, dvoje emocionalno hendikepiranih i društveno autističnih promatraju se iz daljine. On je financijski direktor Endre (Géza Morcsányi), muškarac srednjih godina, izoliran i indiferentan, s tjelesnom anomalijom ruke, a ona nova kontrolorka kvalitete proizvoda, nježna i ledena Maria (Alexandra Borbéli), blizu 30-ih godina, asocijalna i neprilagođena. Dok je drugi u tvornici zaobilaze u širokom luku i zasipaju šalama na njen račun, Endreu ona budi pažnju i zaokuplja misli.
Vuk i vučica samotnjak sreću se svaki dan na pauzi za ručak, za koju već pomalo zaljubljena Maria svaku večer prije spavanja smišlja scenarij (koji zna napamet) kako da sjedne kraj njega. No to nijednom na kraju ne učini, jer situaciju otežava Endreov 'cimer' za stolom, brbljavi i nametljivi Jeno (Zoltán Schneider), debeljuškasti kolega koji ga zabavlja tračevima iz firme. Kada jednog dana, zbog slučaja vandalizma, u klaonicu stigne žustra psihologinja i zaposlenike privede na ispitivanje, na vidjelo izađe da Maria i Endre sanjaju isti san, lutanja jelena i košute po šumi. 'Detektivka na zadatku' je uvjerena da je to puka provokacija, a dvoje 'golupčića' žele odgonetnuti kako je to moguće i s uzbuđenjem iščekuju svako sljedeće jutro da bi zajedno 'provjerili' novi san koji pažljivo bilježe...
Na svakom koraku začudan, jezivo dubok i intiman, uz nimalo ugodne scene klanja životinja i šikljanja krvi, film je vjerojatno zahtjevan za gledanje, no delikatna minuciozna psihološka introspekcija, snažan i ezoteričan estetski potpis, fino i precizno 'skladana' režija i impresivne, a krajnje nenametljive glumačke izvedbe Alexandre Borbély i Géza Morcsányija nadvladavaju sve to i preko tijela (očiju, mozga) stižu sve do dubine duše (srca). Na klackalici dvojakosti na kojoj se svi 'ljuljamo' - između naslijeđenog i naučenog, razuma i osjećaja, prirode i društva, pojedinca i grupe, snova i stvarnosti, sna i jave – uz suptilan humor, pikavi cinizam, 'cirkus' apsurda i evokativnost koja tjera na razmišljanje – ovo je film koji nudi uznemirujuću i bockajuću kvalitetu te vizualno-poetski 'ogrtač' začudne ljepote koji nas grije i istodobno izaziva trnce, a to nema nijedan holivudski film.
Dok je IndieWire uperio prst u Alexandru Borbély čiji je talent ovdje zasjao punim sjajem te je proglašava istinskom zvijezdom ovog filma, Time Out hvali neodoljivo lijepu i iznijansiranu režiju, a Variety ostaje zatečen velikim povratkom redateljice u orbitu najboljih, i to na tako poseban, osebujan način. Opustite tijelo, nahranite dušu, Tijelo i duša u hrvatskim kinima od 26. listopada!
Suđenje Ivani Orleanskoj
The Trial of Joan of Arc Žanr Drama, Religiozni, Povijesni Redatelj Robert BressonTwin Peaks: Vatro, hodaj sa mnom
Twin Peaks: Fire Walk with Me Žanr Horor, Misterija Redatelj David LynchAline - glas ljubavi
Aline - The Voice of Love Žanr Komedija, Drama, Glazbeni, Biografski Redatelj Valerie LemercierSeks fantazije
Fantasies Žanr Komedija, Drama, Romantika Redatelj David Foenkinos, Stephane FoenkinosMOVIEMIX je mjesto okupljanja svih istinskih filmofila!
Smijte se. Plačite. Vrištite. Drhtite.
Filmski kanal koji ima sve – blockbustere, oskarovce, dokumentarce, klasike!
Najbolji dokumentarni filmovi na jednom mjestu!
Karlovačka cesta 4F, Zagreb
Tel. 01 619 2212 / 619 2203
Fax. 01 619 22 05
email. info@discoveryfilm.hr